Lagkrav: E-faktura vid offentlig upphandling

Leverantörer till offentlig sektor ska endast skicka elektroniska fakturor från och med den 1 april 2019. Det nya lagkravet kommer att gälla för alla offentliga upphandlingar som påbörjas efter detta datum, även direktupphandlingar. Det är totalt ca 200 000 företag som gör affärer med den offentliga sektorn och som därför påverkas av de nya reglerna.

Vad är en e-faktura?

En e-faktura är en faktura som fungerar precis som en pappersfaktura, med skillnaden att den skickas elektroniskt och inte via post eller e-post.

Ny europeisk standard

Enligt lagkravet ska e-fakturorna skickas enligt en ny europeisk standard (om inte någon annan standard har avtalats) som alla leverantörer till offentlig sektor ska kunna följa. Samtidigt ska alla myndigheter och enheter kunna ta emot e-fakturorna. PDF-fakturor eller inskannade pappersfakturor uppfyller inte kraven för den nya standarden. Inköp som betalas kontant eller med kort omfattas inte av lagkravet.

BL Fakturaflöde

Med BL Fakturaflöde kan vi erbjuda dig som företagare en smidig tjänst för hantering av e-fakturor. Du kan både skicka och ta emot e-fakturor som uppfyller de nya kraven direkt i BL Administration.

Fördelarna jämfört med pappersfakturor är flera. Du får en snabbare och betydligt billigare hantering av dina utgående fakturor. Du slipper portokostnader och vet att fakturan når sin mottagare. Även hanteringen av inkommande fakturor effektiviseras plus att du får in ett digitalt underlag som du slipper skanna om du vill jobba automatiserat med leverantörsfakturorna.

Här kan du läsa mer om hur du arbetar med BL Fakturaflöde >>

”Om du har problem att visa sidan, klicka här för att åtgärda felet. ”

Nyheter - Lagkrav: E-faktura vid offentlig upphandling - ctl00_twimg Fjärrsupport: