2018-03-25

Så här gör du ett förenklat årsbokslut

När den löpande bokföringen är upplagd i ett bokföringsprogram sammanställs den till ett antal rapporter. 

Du kan få fram en kronologisk rapport (brukar kallas dagbok, grundbok eller verifikationslista) och en systematisk rapport (huvudbok, kontokontroll). Du kan också få fram en sammanställning av redovisningen i form av balans- och resultatrapporter.

När den löpande bokföringen är klar kan du börja arbeta med det förenklade årsbokslutet.

Var börjar man?

När du arbetar med bokslutet är det praktiskt om du börjar med att värdera posterna i balansräkningen och sedan beräkna resultatet.

Du kan arbeta enligt nedanstående arbetsgång. I arbetsgången finns hänvisningar till var i uppställningsschemat de olika bokslutsposterna hamnar.

OBS! Förutsättningen för att du ska kunna följa arbetsgången är att du gjort månadsvisa avstämningar, vilket är detsamma som att kontrollera att kontona på balans- och resultaträkningen stämmer.

Arbetsgång:

  1. Börja med att stämma av din löpande bokföring. Stämmer alla belopp och kontonummer?
  2. Årets avskrivningar beräknas. Anläggningstillgångarnas värde (efter avskrivning och nedskrivning) vid årets slut förs in som bokfört värde i balansräkningen i rutorna B1-B5. Årets avskrivningar och nedskrivningar summeras och förs in i ruta R9 respektive R10.
  3. Varulagret inventeras på räkenskapsårets sista dag och värderas. Värdet förs in i ruta B6 om det uppgår till mer än 5 000 kr.
  4. Kundfordringar (inkl moms) vid årets slut beräknas och skrivs i ruta B7
  5. Övriga fordringar (förskott till leverantörer på över 5 000 kr) beräknas och skrivs i ruta B8.
  6. Utgående saldo i kassa och bank förs in i rutan B9.
  7. Låneskulder skrivs in i ruta B13.
  8. Skulden för moms som redovisas i momsdeklaration samt andra skatteskulder (t ex för anställd personal) summeras och förs in i ruta B14 (B8 om det är en fordran).
  9. Leverantörsskulder (inkl moms) vid årets slut beräknas och skrivs i ruta B15.
  10. Årets övriga skulder (förskott från kund) på över 5 000 kr beräknas och skrivs in i ruta B16.
  11. Årets försäljning beräknas och förs in i ruta R1 respektive R2.
  12. Årets bil- och bostadsförmån, mm, skrivs in i ruta R3.
  13. Årets ränteintäkt skrivs in i ruta R4 (undantagsvis kan beloppet behöva justeras).
  14. Årets kostnad för varor, material och tjänster respektive övriga externa kostnader beräknas och förs in i ruta R5 respektive R6.
  15. Årets kostnad för anställd personal skrivs in i ruta R7.
  16. Årets räntekostnad skrivs in i ruta R8 (undantagsvis kan beloppet behöva justeras).
  17. Företagets tillgångar (B1 – B9) summeras. Företagets skulder (B13 – B16) summeras.
  18. Eget kapital beräknas som summa tillgångar minus summa skulder och förs in i rutan B10.
  19. Upplysningar lämnas i rutorna U1 – U4 om summan av periodiseringsfonder, expansionsfond, ersättningsfond samt summan av insatsemissioner, skogskonto, upphovsmannakonto, avbetalningsplan på skog och liknande vid årets slut.

TIPS! Använd BL Bokslut eller BL Skatt för att upprätta ditt förenklade årsbokslut eller gå vår e-kurs Förenklat årsbokslut K1 om du vill lära dig mer. 

Kontoplanerna BAS Förenklat årsbokslut samt BAS-kontoplanen som finns att hämta från BAS-kontogruppens hemsida: www.bas.se

”Om du har problem att visa sidan, klicka här för att åtgärda felet. ”

Nyheter - Så här gör du ett förenklat årsbokslut - ctl00_twimg Fjärrsupport: